KERÉKPÁRON
Budapest körül

(Dr. Nagy Sándor)

Útvonal: Budapest M0-s híd, nagytétényi hídfő - Érd - Tárnok - Sóskút - Biatorbágy - Herceghalom - Zsámbék - Tök - Perbál - Tinnye - Piliscsaba - Pilisvörösvár - Csobánka - Pomáz - Szentendre - Leányfalu - Tahi - Duna-híd - Tótfalu - Váci rév - Vác - Vácrátót - Őriszentmiklós - Veresegyház - Szada - Gödöllő - Isaszeg - Pécel - Maglód - Gyömrő - Üllő - Ócsa - Bugyi - Taksony - Szigethalmi Kis-Duna-híd - Szigethalom - Halásztelek - Budapest M0-s út Duna-hídja

Táv: kb. 240 km (2-4 túranap)

Ez a túra lábbal jól érzékelhető módon igyekszik bemutatni fővárosunk roppant méreteit és a változatos földrajzi terepet, amelyen fekszik. Tanulságos abból a szempontból is, hogy képet ad azokról a nem kevésbé változatos szociális körülményekről is, amelyben a konglomeráció lakói élnek.

1. szakasz: M0-ás híd, nagytétényi hídfő - Érd - Tárnok - Sóskút - Biatorbágy

Ez a szakasz jórészt földutakat érint. Akit ez a kilátás elkedvetlenít, az menjen a Budapest-térkép és a saját feje szerint. Ekkor is ajánlatos azonban legalább az első két passzust elolvasni, a Kolozsvári utcáról ejtett megjegyzésig. Aki nem bánja, ha kicsit összecsipkedik a szúnyogok és a csalán, és a kátyúk kerülgetése se veszi el a kedvét, az jobban jár, ha rám hallgat, mert ezen a 32 km-es szakaszon érdekes keresztmetszetet kap a kis és nagy magyar valóságból. A túrának ezt a verzióját elsősorban a kevés csomaggal vagy anélkül utazóknak ajánlom, bár egyik barátom az út nagy részét úgy tette meg, hogy hároméves kislányát is magával cipelte a bébiülésen. Az útvonalon vannak olyan szakaszok is, ahol sok a fekete üröm. Akik allergiásak a virágporára, azok idejében térjenek le a virágzási szezonban. Minthogy földutakon igen könnyen el lehet tévedni, a margón kilométerértékeket is megadok, melyek a vastagon szedett objektumok helyét jelölik.
0,00 Az M0-ás híd kerékpáros lejáratától két lehetőség nyílik a Nagytétényi Kastély Múzeum viszonylag fájdalommentes elérésére: A hídról leérve rögtön veszünk egy bal kanyart és átmegyünk a hídnyíláson a déli oldalra. Itt aszfaltozott utat találunk, amelyet sajnos 50 méteren belül elnyel a hídépítő üzem vaskapuja. Szerencsére van jobbra egy földút, amely félkörívben megkerüli az üzemet, és visszavisz a Dunapart utca aszfaltozott elejére. Ez a kitérő kb. 500 m. A hídról lehajtva egyenesen megyünk tovább kb. 100 métert azon a reménytelenül hepehupás földúton, amelyik végül is kivinne bennünket a forgalmas Nagytétényi útra. Ehelyett azonban 100 méter után élesen jobbra kanyarodunk a Yacht Club felé, majd a Duna közvetlen közelében áttekerünk a híd déli oldalára. Itt gyönyörű partmenti fáktól valamint szúnyogok rajától körülvéve haladunk a Dunapart utca felé. Ez a kitérő ugyan valamivel hosszabb (úgy 850 m), de szebb, és ha a pesti rakpart nincs víz alatt, akkor többnyire járható ez is.
0,86 A Dunapart utca hamarosan elveszíti utca jellegét. Akik ragaszkodnak az aszfaltos úthoz, azok az első mellékutcán (Kolozsvári utca) jobbra térve kijuthatnak a Nagytétényi útig. Mi többiek maradjunk a Duna közelében. Ha nagyjából párhuzamos utak közül kell választanunk, akkor válasszuk azt, amelyik magasabban van, mert az könnyebben járható.
1,25 Először egy lovastanya mellett haladunk el, majd egy kis préri következik a betonútépítőig.
2,36 A betonútépítő után kellemes, ámbár nem túl elegáns büfé lepte meg háromfős feltáró csapatunkat (ugyanott sóder is kapható). Itt kb. 2x300 méteres kitérővel megtekinthetjük a Nagytétényi Kastély Múzeumot (ide látszik). Sajnos, 1995. július 5-én, amikor ott jártunk, felújítás miatt zárva volt, és nem úgy nézett ki, mint amit még ebben az évezredben ki akarnak nyitni. (Ez az a pont, ahol kiszállhatnak azok, akik már megbánták, hogy nem léptek le hamarabb. A büfétől kezdve ugyanis egészen a szemétlerakóig kátyú kátyút követ, és aki az M0-ás hídról letérve nem jött volna még rá, hogy ahol jár, az nem Hollandia, az most a diszkréten elhelyezett sittkupacokból rá fog ismerni a magyaros virtusra és vircsaftra. Mellesleg a szúnyogok dühe is itt tetőzik - nyilván neheztelnek ránk, hogy egy ilyen szép tájat ennyire igyekszünk elcsúfítani.)
4,00 A szemétlerakónál (egy csomó konténerről ismerszik meg a 6-os út mentén) elfogy az iménti földút. A fás részt elhagyva szorosan a 6-os mentén találjuk meg azt az újabb csapást, amelyik a volt disznóhizlaldánál rácsatlakozik a gát tetején haladó kellemes földútra.
5,22 A volt disznóhizlaldánál kezdődő gát tetején igazán szép környezetben haladunk egészen Érd-Ófaluig. A 6-os út mindjárt az elején élesen jobbra kanyarodik mellőlünk, így még a járművek zaja sem zavar a gyönyörködésben. A füvet ezen a részen négylábú fűnyíróval tartják karban. Ezek felügyeletét egy pumi és egy juhász látta el ottjártunkkor. A túraleírás későbbi olvasói készüljenek fel rá, hogy ezen a részen lesz egy kis kavarodás, mert az új Budapest-térképek egy része itt épülő új utat jelez. Egyelőre azonban nyoma sincs semmiféle földmunkának.
8,00 A gátőrháznál, ott ahol a Sulák-patak átszeli alattunk a gátat, érdemes jobbra tekinteni. A réten túl, kb. 200 méterre látszik a minaret, Érd egyik nevezetessége. Balra kerek koronájú kosárfonófüzek álldogálnak a gát tövében, előttünk pedig, Ófaluval az előtérben, egy kisebb hegygerinc húzódik, eltakarva szemünk elől Százhalombattát.
8,66 A gát a Termál Hotelnél ér véget. A háromcsillagos szálloda tágas udvarán kerékpárállványt, presszót, éttermet és büdös vizű medencét találunk. A fürdőt bárki igénybe veheti, nemcsak a szálloda vendégei. Aki sajnálja a beugrót, az az épület mögötti nyilvános kútnál győződhet meg arról, hogy a fürdő vize nemcsak büdös és langyos, de sós is. Ez az a pont, ahonnan a Mecset utcán visszagurulhatunk a minaretig, (2x400 m-es kitérő), ahonnan pár száz éve még valódi müezzin kiáltotta világgá panaszát az ivóvíz kritikán aluli minőségéről. (A minaret általában zárva van, de a kulcsot el lehet kérni az egyik szomszédos házból.)
9,49 A Termál Hotelhez, ill. a tőszomszédságban álló Finta Fogadóhoz visszatérve egyenesen megyünk tovább a hegygerincre kapaszkodó Római majd Mély utcán. Az utóbbi mészkődarabokkal burkolt fehér csíkja részben putrikká alakított pincék között húzódik, erős kontrasztot adva a hotel szokatlanul kikupált küllemével.
9,60 Mielőtt a Mély utcát elérnénk, megtölthetjük a kulacsot az artézi vízből, és
9,80 megállhatunk egy percreII. Lajos emlékművénél, aki 1526. VII. 20-án igyekezett errefelé Mohácsra, az ismert történelmi esemény színterére.
10,23 Fent a hegyen, a macskakövezett rész végén, szétágazik az út. Menjünk egyenesen tovább a villanyvezeték mentén a hegytetőig, majd még kb. 150 m-t az utolsó jobb oldali mellékutcáig. (Akinek ezen a ponton lett elege a földutakból, az most jobbra térhet. A Júlia utca - bal oldalán szántóföld, jobb oldalán hétvégi telkek - egyenest átvisz a 6-os felett, majd az aszfaltozott Ercsi utcát ferdén átszelve Intéző utca néven kibukik a régi 70-es vonalára, mely itt Velencei út néven merőlegesen keresztezi az Intéző utcát 150 méterrel annak vége előtt. Innen már játszi könnyedséggel elérjük balra a Biatorbágyra vezető országutat.)
10,60 Akiket csalán, aszat, bogáncs, szederinda és fekete üröm nem riaszt vissza, azok ne térjenek le a Júlia utcára, hanem menjenek egyenesen tovább D-D-Ny felé a határba vezető földúton. Balra előttünk újra felbukkan a három százhalombattai kémény, melyet utoljára a Sulák-pataktól láthattunk az imént meghágott dombon túl.
12,09 A földút egészen a szarvasmarhatelepig lejt, majd 200 m után keresztezi a százhalombattai erőműhöz vezető utat. Innen még kb. 800 m-t megyünk tovább a földúton, mígnem elérjük azt a helyet, ahol kicsivel a Benta-patak hídja előtt kibukkanunk a 6-osra.
13,10 A 6-oson balra térünk, a 100 m-re lévő Benta hídja felé, majd közvetlenül a híd innenső oldalán átemeljük a bringát a jobb oldali korláton, és elindulunk a folyással szemben a patak mellett vezető földúton. Ottjártunkkor nem lehetett kocsival behajtani a földútra a munkagépek miatt, ezért az utat erősen felverte a gaz. Főleg a csalán és az aszat volt kellemetlen, de nem elviselhetetlen (gondoljunk arra, hogy a csalán állítólag jó reuma ellen).
14,14 A vasúti töltést elérve pihenhetünk egyet az apró sárga gyümölcsű ringlófa tövében, s leáztathatjuk lábunkról az út porát a híd alatt kibetonozott medrű Bentában. Az út is a híd alatt vezet tovább, innentől kezdve autók által jól kitaposva. Helyenként az út mentén nagyon sok a fekete üröm.
16,84 A földút a patak mentén kivezet egész a 70-esig. Az úttesten átkelve máris Tárnokon vagyunk. Akinek ennyi elég volt a földutakból, az térjen jobbra a 70-esen. Kb. 1300 m-re balra találja a Sóskúti utat, amely Sóskúton és Biatorbágyon keresztül elvezet Herceghalomra. Mi többiek, továbbra is a Benta mentén haladunk, csak partot váltunk. Most a Benta bal kéz felőli oldalán (tehát annak jobb partján) haladunk a 300 m-re lévő vasútig.
17,13 A vasúti töltést elérve, sajnos nincs más választásunk, mint átvágni a síneken. A vágányok közt tessék vigyázni!
18,27 Menjünk egyenesen tovább, míg bal kéz felől egy kis vashidat nem látunk. Itt egy nyárfákkal szegélyezett földút tér le balra előre a patak menti útról. Az út Tárnok-Faluba visz.
18,97 Erre megyünk mi is, majd a házak közé érve jobbra előre az itt még igencsak poros Fő utcán. Még mielőtt az aszfaltozott részre kiérnénk, hintával, korláttal, mászókával, pinpongasztallal és kispályás focipályával ellátott jókora játszótér lepi meg az embert.
19,94 A Fő utca legvégén, a buszforduló után, jobbra, majd rögtön balra térünk, s újabb 100 m múlva még egyszer jobbra fordulunk egy keskenyebb földútra. Ha jól forgolódtunk, akkor kb. merőlegesen haladunk a Fő utca tengelyére. Ez a földút átvisz a kb. 300 m-re lévő Benta felett.
20,30 A hídon átérve a Benta legeltetett bal partján kerekezünk tovább balra az M7-es töltéséig.
21,05 Az M7-es tövében kellemes - ha épp nem is csendes - tisztás húzódik meg a parti nyárfák között. Az M7-es alatt a patak menti padkán kelünk át (lépcsőn kell le- és felcipelni a biciklit).
21,31 Újabb hídhoz érkezünk. Aki unja az egészet, az jobbra térve 300 m után kiér a sóskúti országútra. Aki még mindig nem csüggedt el, és netán találkozni szeretne egy jókora svájci bikával, az most szépen átballag a hídon a Benta jobb partjára és azon gurul tovább új kalandok felé egészen Sóskútig. Érdemes erre jönni, mert nagyon szép részen járunk. Ami pedig a bikát illeti, én kétszer láttam a csordával. Amikor először találkoztunk, fújtatással és kapálással üdvözölt, még a fejét is illedelmesen leszegte. Ezt a gesztust jómagam tisztelettudó és dermedt vigyázállással viszonoztam. Túlzás volna azt állítani, hogy átfutott agyamon egész addigi (már-már befejezettnek hitt) életem, de az csakugyan eszembe jutott, mit csináltam akkor, amikor a Yellowstone Parkban - ugyancsak leszegett fejjel - nekem rontott egy kamasz jávorszarvasbika, aki zokon vette, hogy le akartam fényképezni. Nos, a nyúlcipőt felrántva, beugrottam az egyik fa mögé, mire a szarvas bambán megtorpant. (A családom pedig csatlakozott a részvétlen idegenek harsányan röhögő kórusához.) Sajnos itt a közelben nem volt fa, szerencsére viszont felbukkant egy töpörödött kis csordás, és oldalba vágta a bikát, mire az röstelkedve elsomfordált a tehenek közé. Ezután megkönnyebbülve megkérdeztem a gulyást, nem veszélyes-e a bika. - Áh! - mondta az öreg halálkomolyan. - Nem bánt az senkit, csak a fehérszemélyeket utálja, meg az idegeneket!
23,35 A földút egy T elágazásban ér véget Sóskút lakott területén. A Rét utcán jobbra térünk, majd 200 m után a műútra kiérve ismét jobbra tartunk.
24,20 A templom után, mielőtt a műút egy éles bal kanyarral lekunkorodna a Benta hídjához, térjünk le balra a Dreher Sörözőnél a Kőszikla utcára, mely a Kálvária-hegy tövében vezet ki a faluból. Érdemes balra felpillantani a mészkősziklákra, melyek ugyanabból a matériából vannak, mint a kicsit odébb, az országút túloldalán bányászott házépítő anyag. Akik az országutat választották, azok a faluszéli új házakon láthatták, hogy a környéken még mindig ezt favorizálják a téglával szemben, holott a kettő ára nagyjából ugyanaz.
25,66 A falun kívül az út egy idő után földúttá változik, majd egyszer csak az is véget ér egy T elágazásban. El lehet ugyan jutni balra is egészen a Biai-horgásztóig, csakhogy van közben egy sárga jelzéssel ellátott turistaút, amelyik embernél magasabb sűrű csalánon keresztül vezet kb. 500 m-es szakaszon a Benta jobb partján. Én ezt az utat kétszer végigszenvedtem már (Dani öcsém úgy nyilatkozott az anyjának, hogy ő bizony már a következő életében se lesz reumás), úgyhogy jó lelkiismerettel csak a "survival", azaz a túlélés megszállottjainak tudom ajánlani. Azok, akikbe kevesebb mazochizmus szorult, a T elágazásban jobbra térnek, s a Benta kőhídján át hamarosan kijutnak az országútra, amelyen balra haladnak tovább. Ne sajnáljuk a csalánost, innentől kezdve a műút környéke is szép lesz egészen Biáig, sőt azon is túl.
28,15 Az út épp lejtősen halad az erdő fái között, amikor egy keskeny aszfaltozott mellékút eleje tűnik fel a bal oldalon. Ezen pillanatok alatt leérhetünk a Biai-horgásztóhoz. Ha átmegyünk a Benta hídján, akkor jobbra térve akár végég is biciklizhetünk az üdülőtelepen, mert a házak után a földút egy kis gyaloghídon keresztül visszavezet az országútra.
29,30 Az országútra kiérve balra továbbgurulunk Biatorbágyra, ahol először az etyeki országút csatlakozok be balról, majd a kastélynál jön be jobbról a viadukt alatt vivő, 100-asra kivezető út.
32,15 Aki a biai Sándor-kastélytól gyorsan Pestre akar jutni, az jobbra tér a 100-as felé. Aki folytatja a körtúrát, az pihen egy csöppet a buszmegálló melletti padon, aztán nyeregbe pattan és hajt egyenesen tovább.

2. szakasz: Biatorbágy - Herceghalom - Zsámbék - Tök - Perbál - Tinnye - Piliscsaba - Pilisvörösvár - Csobánka - Pomáz - Szentendre - Leányfalu - Tahi - Duna-híd - Tótfalu

Ez a 71 km-es szakasz változatos terepen halad. Az igazán kemény emelkedők ritkák, közepesen meredek és hosszú azonban akad bőven. Az utak általában jó minőségűek, annak se lehet panasza rájuk, aki szingós biciklivel vállalkozik a túrára.
0,00 A biatorbágyi Sándor-kastélytól indulunk Herceghalom felé. (Aki itt kezdi el a körtúrát, az vélhetően a 100-as út felől érkezik, a Biatorbágy jelzést követve. A 100-astól egy 900 m-es lejtőn gurul le a viadukt alá, majd egy 600 m-es emelkedő után többé-kevésbé lejtős úton éri el a szóban forgó T elágazást, ahol a Herceghalom jelzést követve jobbra fordul.) Jó másfél kilométer után (1,69) elérjük a Biai-tavat, melyet a Benta-patak egyik fő ága, a Tinnye mellett eredő Békás-patak táplál.
2,48 Balra töltés szeli át a tavat. Érdemes itt megállni és beballagni a 300 m-re lévő zsilipig. Ha szerencsénk van, vadkacsát, szárcsát, szarkát láthatunk arrafelé, sőt esetleg még rétihéját is. Egyébként viselkedjünk mértéktartóan: a tó egy KFT területe, kerüljük tehát a látszatát is annak, hogy halat kívánunk lopni. A kitérő után (3,09) egyenesen folytatjuk az utat a tó mentén.
5,67 A tavat elhagyva hamarosan átmegyünk a tatabányai vasút alatt (5,19), majd a 100-as út közvetlen közelében egy jelzőtáblát látunk, mely szerint itt jobbra kéne térnünk Herceghalom felé. Ne hallgassunk rá, hanem egyelőre kövessük tovább (kb. 1 km-en át) a Bicske jelzést!
6,69 Nem sokkal azután, hogy az út a néhai herceghalmi állomás közelében kibukkan a fák közül, jobbra (jelöletlen) elágazás vezet át a 100-ason. A 100-ast keresztezve Herceghalmon vagyunk, a Gesztenyés úton, amely mentén ABC-t, éttermet, postát, panziót találunk. A vadgesztenyefákkal szegélyezett betonút végén, közvetlenül a víztorony után (7,78), jobbra térünk a T elágazásban.
8,47 A faluból kivezető lejtő alján stoptáblával védett kereszteződéshez érünk, ahol balra fordulunk Zsámbék felé.
13,84 Zsámbékra érve követjük a balra kanyarodó főutat. Az elágazástól balra jól látszik már az egykori kastély (ma főiskola) és jobbra, kissé föntebb, a híres zsámbéki romtemplom. (Az utóbbi körül látható állványzatra pusztán az állagmegóvó munkák miatt van szükség, nem romjellegétől akarják tehát megfosztani a lélegzetelállító műemléket!)
14,57 Az ABC előtt (posta, cukrászda, büfé, söröző és lángossütő 50 m-en belül) balra fordulunk a piacon át (piacnapok: kedd és péntek), hogy elzarándokoljunk a templomhoz. (Akárhányszor járok Zsámbékon, ezt az egyet sohasem mulasztom el.) A piacon jobbra az első utcán (Akadémia u.: kerthelyiség a tóparton), majd a játszótérnél balra föl a gyaloghíd után (Táncsics Mihály u.), s végül a főiskola épülete mögött (14,95) élesen vissza, jobbra. Innen, a Corvin János u. elejéről, talán a legjobb a rálátás a romtemplom homlokzatára és D-K-i oldalára.
15,25 A romtemplom (múzeum) pénztárában készséges útbaigazításra számíthatunk a helyi nevezetességekről (nyitva: 9-17 h, hétfő kivételével). Ugyanitt térképek és információs füzetek is beszerezhetők Zsámbékról. A templomtól egyenesen megyünk tovább, majd jobbra le a meredek Rácváros utcán.
15,78 A Rácváros u. levisz minket a játszótér alsó végére, ahol a szomorúfűzfák alatt kellemes pihenés esik az eltömődött Török-kút 400 éves kőkorlátján. Innen már csak 80 m-re van a katolikus templomot megkerülő országút, amelyen balra térve indulunk tovább Tök felé.
16,98 Az egybeérő Zsámbék és Tök határán, az út jobb oldalán, hatszögű üzletpavilonokat látunk, pizzázóval és fagylaltozóval.
19,18 Tök nevezetességét, a Patkó csárdát, a falu túlsó végén találjuk, hangulatos pincék és présházak tőszomszédságában. A csárda területén bungalókra és étteremre számíthatunk, és ha szerencsénk van - mint nekem legutóbb -, akkor akár egy lovasbemutatót is elcsíphetünk.
22,16 Perbálon egyenesen megyünk továb Tinnye felé. Innen már dimbes-dombos a terep, jelezve, hogy a Zsámbéki-medence szélét elérve lassacskán a Budai-hegység peremén járunk.
25,98 Mielőtt végképp lezúdulnánk a Tinnyére vezető utolsó lejtőn, álljunk meg a távvezetéknél. A vezeték alatt, egy nagy üzemteleppel szemben, földút vezet balra a szántóföld és az akácfák között. Ez az út a temető mellett elvisz bennünket az innen 600 m-re épült dombházakhoz (vagy bioházakhoz, ahogy itt nevezik őket), amelyek az út bal szélén látszanak az embernél magasabb csalán- és feketeüröm-sövény nyiladékai mögött. Feleségem, aki vevő az ilyesmire (továbbá a szójaételekre, a jógára és a természetgyógyászat egyéb túlhajtásaira), többször arra kényszerített, hogy eljöjjünk ide, figyelemmel kísérni az építkezés előrehaladását. Jómagam már korántsem vagyok annyira elragadtatva annak lehetőségétől, hogy egy gyalogbéka éjjel besétáljon a nyitva hagyott ablakon. (Nem mintha bármi kifogásom volna a gyalog- és egyéb békák ellen - a kertben vagy az udvaron.)
28,25 A dombházas kitérő után visszatérünk az országútra (27,20). Egyenesen megyünk tovább az elágazásig, ahol jobbra térünk Piliscsaba felé. Az elágazásban italboltot találunk tágas, bekerített résszel, ahová be lehet vinni a bicikliket is.
30,75 Tinnyéről az út csupasz dombok között tekereg egy ideig. Végül, az erdőt elérve több kilométeres lejtő jutalmazza fáradozásainkat, amelyen egész Piliscsabáig gurulhatnánk, ha nem állnánk meg a Garancsi-tónál. A tóhoz a horgászeegylet sorompóval lezárt útján a legegyszerűbb eljutni, amely jól észre vehető az út jobb szélén. A tó innenső oldalán büfé van, a bal és túloldalán pedig hatalmas kaszált rétek, valamint árnyékot adó öreg fák. Ideális pihenőhely.
32,65 Piliscsabán elérjük a 10-es utat, melyen jobbra térünk. Az elágazás tövében templom. A bejárat előtt összeérő koronájú vadgesztenyefák, alattuk padokkal.
40,79 Pilisvörösvár felé az út első fele egyetlen hosszú emelkedő, amit hál' istennek egy ugyanolyan hosszú lejtő követ. A lejtő lendülete kitart egész a csobánkai elágazásig, ahol balra fordulunk. Az út kb. úgy viselkedik a pilisvörösvári temető és Csobánka közt, mint a cos x függvény 0 és 90 fok között. Úgy 80 fok tájékán (a gyengébb matekosok kedvéért elárulom, hogy ez az utolsó magaslat tetejét jelenti) temetőt látunk, amely végső nyughelyéül szolgál mindazoknak, akik nem bírták a gyűrődést. A Csobánkára vezető meredek lejtő vége felé sebességkorlátozó tábla. Célszerű megszívlelni, ha nem akarunk kárt tenni abban az épületben, amelyik T elágazásra kényszeríti az utat.
47,38 A T elágazásban jobbra fordulunk a Pomáz jelzés szerint. Kicsivel odébb vendéglőt és élelmiszerboltot találunk az Oszoly fehér mészkősziklái alatt.
49,53 A dobogókői országutat elérve jobbra térünk a T elágazásban.
53,46 Pomázon, a templom után tábla jelzi, hol kell balra térni Szentendre felé.
56,82 Szentendre szélén elérjük a 11-es utat. Balra térünk, majd a kínai étteremnél lévő Y elágazást (58,82) kihasználva jobbra elhagyjuk a forgalmas 11-est. A Duna-korzóról kényelmesen elérhető minden szentendrei látnivaló a Skanzen kivételével, melyet célszerű a legközelebbi látogatásra halasztani.
60,94 A korzó beletorkollik a 11-es útba. Aki nem siet, annak alternatívaként ajánlom, hogy menjen ki jobbra a kerékpáros/gyalogútra, melyen egészen a Leányfalu, Építők Üdülője elnevezésű buszmegállóig (64,22) a part közvetlen közelében maradhat, s közben pillantást nyerhet jónéhány szépen gondozott kert belsejébe. Minthogy a kert és a Duna közötti részt csaknem olyan szépen rendben tartják a tulajdonosok, mint a portájukat, már-már birtokháborítónak éreztem magam. De aztán leküzdöttem ezt az érzést, és kitartottam egészen addig, amíg a lassacskán keréknyomnyivá szűkülő ösvény is véget ért. Megérte!
65,74 A Pócsmegyeri rév jelzést elérve fontolóra vehetik a gyerekekkel utazók, hogy a szigeten óhajtják-e folytatni az utat Tahitótfalu felé a forgalmas 11-es út helyett. (Az átkelés esetleg már Szigetmonostornál is megejthető, hogy útba ejtsük Surányt.) Jómagam a gyorsabb előrehaladás érdekében végül is kitartottam a 11-es mellett.
70,12 Tahitótfaluban a Váci rév feliratot követve jobbra letérünk a 11-esről, hogy a hídon átkeljünk a szigetre.
70,78 A túloldalon érdemes szétnézni a parton. A hídtól balra (É-ra) a meder széle kavicsos, és a víz tiszta (szerintem). Föntebb, a parti nyárfák alatt csaknem sík, gyöpös terület, tábortüzek nyomaival. (Ez virágnyelven azt akarja kifejezni, hogy táborozni is szoktak errefelé. Ez a számunkra üdvös állapot mindaddig fog tartani, amíg a tótfalusiaknak eltűrik a szemetelést és azt, hogy az autós strandoló, miután elhajigálta hulladékait, néhány kiló főznivaló kukoricával állítsa be ismét az optimális tengelynyomást.)

3. szakasz: Tótfalu - Váci rév - Vác - Vácrátót - Őriszentmiklós - Veresegyház - Szada - Gödöllő - Isaszeg - Pécel - Maglód - Gyömrő - Üllő - Ócsa - Bugyi - Taksony - Szigethalmi Kis-Duna-híd - Szigethalom

Ez a 122 km-es szakasz jobbára könnyű terepen halad. Az emelkedők ritkák, legfeljebb közepesen meredek, és inkább csak a Szada-Gödöllő, valamint a Pécel-Gyömrő szakaszra jellemzők. Az utak kimondottan jó minőségűek, hacsak nem vállalkozik valaki egy Ócsa környéki melléktúrára a tájvédelmi körzetben. Ami a távot illeti, nem kötelező egyben megtenni. Én is csak azért nyomtam le egyetlen nap alatt, mert Szigethalmon kosztra-kvártélyra számíthattam a rokonoknál.
0,00 Tótfalu jó hely, és ezt a gólyák is tudják. A kék Duna söröző korhadt rönkasztalától (0,60) legalábbis kettőt is láttam kávézás közben. Az egyik a kocsma előtti villanyoszlop tetején igazgatta készülő fészkét, a másik távolabb, a fehér tornyú templom gerincéről kémlelte a vidéket.
4,16 A Váci rév olyan hely, ahol emberszámba veszik a biciklistát, sőt, ami a tarifát illeti, duplán is. (A komp 6.10-21.10 közt óránként közlekedik.) A két db. 50 Ft-os jegy szövege alapján minősíthetjük továbbá magunkat és járgányunkat: kézikocsinak, triciklinek (kísérő nélkül), talicskának, nagyobb háziállatnak, valamint árunak is (az utóbbit mázsánkánt értve).
4,17 A révből kiszállva jobbra térünk a Duna menti sétányon. Az uszoda után nyíl jelöli azt az utcát, ahol balra kell kanyarodni Budapest, ill. a centrum felé. A kockaköves utcán feldöcögve szembe találjuk magunkat a székesegyházzal (4,71). Balra a centrumba, jobbra Budapest felé kerekezhetünk.

Vácról a legtöbb embernek a DCM és a fegyház jut az eszébe, pedig igazán szép város, érdemes körülnézni. Egy kb. 4 kilométeres körbekarikázással a legtöbb látnivalót érinteni lehet, beleértve a rév túloldalán álló komor börtönépületet. Bámészkodás után célszerű ismét visszatérni a székesegyház elé (8,93), ahonnan a Budapest jelzést követjük egy darabig.

9,90 A benzinkútnál jobbra rákanyarodunk a forgalmas 2-es útra. A (zöldre mázolt) honvédemlékmű után (10,62) eldugott tábla jelzi, hogy aki Gödöllőre akar jutni, annak haladéktalanul balra kell fordulnia (még az Aral benzinkút előtt).
12,88 Máriaudvar sorompóval védett vasúti átjárójában a sínek veszélyesen hegyes szögben szelik át az úttestet, és a rés is széles közöttük. Tessék vigyázni!
16,50 A sződi elágazásnál tábla erősíti meg, hogy jó irányban megyünk Vácrátótra. Közvetlenül az elágazás után jókora hiredetőtábla hívja fel a figyelmet az Ámor szexmasszázsszalonra. A tartóoszlopon piros turistajelzés. Forgalmas hely lehet...
21,19 A Vácrátóti Botanikus Kert 7-18 h közt van nyitva egész éven át. A bicikliket a kerítésen belül lehet tartani a pénztáros szeme előtt. A hölgy, aki szolgálatban volt, megnyugtatott, hogy eddig csak egyetlen biciklit loptak el onnét: az övét, mert úgy vélte, olyan ütött-kopott, hogy nem érdemes lelakatolni, úgysem kell senkinek. Olykor egy pénztáros is téved...
24,94 Őrbottyán táján két tó is van, mindkettő büfével. Az elsőhöz, ahol fürödni is lehet, még a falu előtt (a téglagyárral szemben) kell jobbra lemenni. A másodikhoz a csomádi elágazásnál kell egy kis kitérőt tenni, ugyancsak jobbra. Igényesebb fürödni vágyók jobb, ha továbbmennek Veresegyházra.
28,20 Veresegyházon a mogyoródi elágazásban jobbra térve két fizető strandot is találunk egymás után (továbbá egy kempinget is). Az első meleg vízű, a második hideg. A hideg vízű strandot (29,42) melegen ajánlom bárkinek, aki felfrissülése érdekében nem tagadja meg magától három deci Cola árát (nem számítva a műanyag poharat). (Diákok és nyugdíjasok másfél deci Cola árából ússzák meg a strandot - akár hosszában is.) A strand bejáratától nem kell visszamenni az elágazásba, mert egyenes út visz ki az állomásra (30,00), ahonnan balra pillanatok alatt kiérünk a gödöllői országútra.
32,00 A Pilis óta Szadán találkozunk az első néven nevezendő emelkedővel. Ez se meredek, csak hosszú. Viszont a falu túlsó szélétől (34,00) csaknem egyfolytában lejt az út a gödöllői HÉV vonaláig.
38,14 Gödöllőn, a HÉV utáni kereszteződésen áthaladva jobbra találjuk a Grassalkovich-kastélyt, amely az angol nyelvű menüben a nyilván vonzóbb Royal Palace-ként szerepel. A kastély vezetővel látogatható, a park egyénileg is a nyitvatartás (5,30-19.30) ideje alatt. Érdeklődni a (28) 320 331-es vagy a (28) 320 864-es telefonszámon lehet. Egy biztos: a kerékpárokat be szabad vinni a bekerített részre. A kastélytól egyenesen megyünk tovább az Isaszeg jelzéseket követve.
47,71 Isaszegen, a nagy templomnál, jobbra visz majd az út távolabbi célunk, Pécel és Maglód felé. Előbb teszünk azonban egy kb. másfél kilométeres kitérőt balra, a Dány jelzés irányában. 500 m-rel odébb ugyanis, egy kis beton feszületnél, földút visz fel az 1849-es emlékműhöz, a budapesti szervezett kerékpáros turisták hagyományos március 15-i zarándokhelyéhez. Később, a nagy templomhoz visszatérve (49,04), majd Pécel felé a vasút vonalát elérve (50,02) érdemes megállni és balra visszapillantani a falura. Szép rálátás esik innét a domb tetején emelt kis fehér templomra és tőle balra, kissé távolabb, az emlékműre, ahol jártunk. A balra pillantgatás később is esedékes lesz, mert nagyon szép patakrét mentén vezet az út.
52,30 A nagytarcsai elágazásnál ellenben okvetlenül vessünk jobbra egy pillantást, s közben adjunk hálát az útvonaltervezőnek (jelen!), hogy nem arra kell mennünk. (A hosszú és meredek kaptató legalább egy általam ismert biciklistát megríkatott már!)
54,71 Az egyik lámpás vasúti átkelő után balra tekintve valószágos csodát láthatunk: egy olyan parasztgazdaságot, amelyik a jelek szerint elsősorban szalma és használt autógumi termesztésére specializálódott. Ha nem tévedek, ezt hívják gazdasági csodának.
57,41 Pécelen balra térünk Maglód felé. Rebegjünk el egy röpke imát a Péceli Baptista Egyesület épülete előtt, mert rövid, de kemény emelkedő következik (sajna, nem az utolsó).
61,33 A 31-es úton balra térve megcélozzuk az Üllő, Ócsa irányt.
63,02 Hála istennek, Maglódon letérhetünk végre a forgalmas 31-esről, majd némi kacsázás után egyenesen haladunk tovább Gyömrő felé. Az elágazástól szép finoman csörgünk lefelé.
65,70 Már Gyömrőn járunk, amikor az első tábla - tévesen - azt javasolja, hogy Üllő felé térjünk le balra. Ne hallgassunk rá! A református templomnál (67,79) lévő táblának viszont érdemes hinni: a T elágazásban valóban jobbra kell majd kanyarodnunk Üllőnek. Előbb azonban pillantsunk vissza balra. A réten túl nádfoltokkal szegélyezett tavacskát látunk. A tó mögött, egy hatalmas bányagödörben fizető strand is van a fák közt. A strand "művészbejáróját" - egy hiányos kerítésdarabot (68,50) - egy helybéli pecás útmutatása alapján közelítettem meg. (Balra megkerülni a tavat, majd két kukoricás közt megcélozni azt a pontot balra a fasor közepén, ahol a juharfákat nyárfák váltják fel.) Megjegyzem, a művészbejáró teljesen legális a helybéliek szerint. Úgy viszonylik a főbejárathoz, mint egy vasúti megálló az állomáshoz. Az előbbin is fel lehet szállni, csak jegyet kell venni, ha jön a kalauz. Ezúttal nem jött...
69,64 A templom után szép tájház tűnik fel az út bal oldalán.
74,74 A Gyömrőt elhagyó lejtővel kifut a Gödöllői-dombság lendülete, s mire Üllőre érünk, már az Alföldön vagyunk. A lámpás kereszteződésben egyenesen megyünk tovább Ócsa felé.
85,99 A préri kellős közepén nem várt oázis a Szavanna büfé.
91,78 Ócsán a Bajor söröző utáni kereszteződésnél balra fogunk lefordulni Bugyi felé. Mielőtt azonban letérnénk, menjünk tovább egyenesen vagy száz métert, hogy megtekintsük a régi falurészt Ócsa büszkeségével, a réges-régi templommal. A templom előtt nádfedeles tábla közöl néhány tudnivalót az ócsai tájvédelmi körzetről. Bővebb információért hívjuk fel Papp Ágnest, a felügyeletet ellátó Tárnics Bt képviselőjét a (30) 489 150-es telefonszámon. (Személyesen a táblával szemközti ajándékboltban beszélhetünk vele.) Egyébként a Bugyi felé tartó út maga is a tájvédelmi körzetben halad jó darabon.
104,60 Bugyiban számos fedett buszmegállót láttam, néhányat ki is próbáltam a fenyegető eső miatt. Az egyik épp annál az elágazásnál van, ahol jobbra kell térni Taksony felé.
109,60 Tábla jelzi balra a Nomád kempinget.
112,41 A Rukkel-tónál kimondottan szép, árnyas kempinget találunk.
115,60 Elérjük az 51-es utat. Egyenesen keresztezzük, tartva a Taksony irányt.
118,50 Taksonyban az út T elágazásban ér véget. Az 510-es úton vagyunk most, amelyen balra, Baja felé kanyarodunk.
122,00 A Szigethalom jelzésnél jobbra térünk, s a döcögős hídon átkelünk a Csepel-szigetre, Szigethalom határába.

4. szakasz: Szigethalmi Kis-Duna-híd - Szigethalom - Halásztelek - M0-s út Duna-hídja

Ezt a 12 km-es szakaszt azért szerepeltetem külön, mert önálló útvonalként is ajánlható mindazok számára, akik Budapesttől délre szeretnének átjutni az Alföldről a Dunántúlra. A vidék ugyan nem különösebben érdekes, de a terep rendkívül könnyű, a forgalom elviselhető, sőt az országút akár el is kerülhető, ha az ember a helybéliek példáját követve a járdán biciklizik.
0,00 A szigethalmi Kis-Duna-hídtól nyílegyenes úton indulunk el Szigethalom felé. Errefelé sokan bicikliznek, ezért elég széles az útpadka, és az autósok sem lepődnek meg egy kerékpáros látványától.
2,96 Szigethalmon, a (pillanatnyilag még létező) 38-as kék busz végállomásánál presszót, büfét, fagyizót, sőt még kerékpárboltot is találunk.
3,50 Kb. 500 méterrel odébb Halásztelek felé, az útelágazás után, eldönthetjük, hogy a helybéliek példáját követve áttérjünk-e az út bal oldalán húzódó járdára, amelyet sokan kerékpárútnak használnak. Ez az utacska ugyanis gyakorlatilag folyamatosan vezet végig az országút mellett a Szigethalom - Halásztelek - Lakihegy útvonalon egészen az M0-s hídjáig. Halásztelken, jó 300 méteren, magam is kipróbáltam a járdát, és egy küllőm se törött el. Közben elbeszélgettem egy odavalósi biciklistával, aki eltorlaszolta az utamat. Tőle tudom, hogy a falu határában elhelyezett cirill betűs felirat nem ruszkiszoldátul van, hanem bolgárkertészül. A kertészettel foglalkozó bolgárok ugyanis egykor jelentős hányadát alkották a lakosságnak.
9,07 Halásztelek után a lakihegyi rádióadó nevezetes antennája tövében visz az út. Hogy ez a település mért őrzi nevében a "hegy" szót, örök rejtély számomra. Egyetlen magyarázatot tudok csak elképzelni: a "laki" ómagyar tagadószó, amit a mai nyelvben a -tlan, -tlen, -talan, -telen fosztóképző helyettesít.
10,37 Lakihegy végén, az M0-st megpillantva, mindannyian áttérünk az időközben hivatalos kerékpárúttá előléptetett bal oldali járdára. Ez ugyanis átvezet az M0-s alatt annak túloldalára, majd egy szép, kényelmes emelkedőn felvisz a híd kerékpáros/gyalogútjára (10,84). A hídjárda kb. 2,5 m széles és aszfaltozott, a korlát vállmagasságú, a rácsozat sűrű és erős. Azok se aggódjanak tehát, akiknek egyébként tériszonyuk van. (A kerékpárutak tervezői nem mindenhol ilyen körültekintőek. Philadelphiában például az egyik nagy hídon olyan járda van, amelynek útfelülete szakasztott mása az ismert likacsos lemezlábtörlőnek. Márpedig nem mindenki képes megbékélni azzal a ténnyel, hogy a talpa alatti mélységben világosan látszanak a híd alatt áthúzó hatalmas hajók.) A hídról jobbra előrepillantva egy szűk öböl bejáratában látszik a jachtkikötő.
11,66 A híd végétől enyhe lejtő visz a kerékpárút végéig (11,88). Miközben lefelé suhanunk, vizsgáljuk meg a töltés tövében haladó földutat. Ha száraz, akkor ezen célszerű megcélozni azt a földutat, amelyik a Duna közelében átvisz minket a híd túloldalára. Ha nem, akkor azon a távolabbin kunkorodunk vissza, amelyik a Yacht Club kerítése mentén igyekszik visszafelé.



Kerékpáros információk
Úton: rövid túraleírások, élménybeszámolók
A Magyar Természetbarát Szövetség honlapja